ΑΡΘΡΑ

Εδώ θα βρείτε τα τελευταία άρθρα ψυχολογίας και δημοσιεύσεις μου

Τι είναι το άγχος και πως αντιμετωπίζεται

Τι είναι το Άγχος και πώς αντιμετωπίζεται;

Το άγχος είναι ένα φυσιολογικό και προβλέψιμο μέρος της ζωής μας. Το άγχος μπορεί να θεωρηθεί ως ανησυχία για το μέλλον, με μια διάχυτη γνωσιο – συναισθηματική δομή και με χαρακτηριστικά που περιλαμβάνουν χρόνια υπεργρήγορση και μια αίσθηση απρόβλεπτης και/ή μη ελεγχόμενης κατάστασης. Ωστόσο οι άνθρωποι που πάσχουν από Διαταραχή Άγχους είναι ουσιαστικά φοβικοί με το αίσθημα του άγχους και λόγω του οτι αγχώνονται απόφευγουν να κάνουν πράγματα της καθημερινότητας τους και αυτό έχει ως συνέπεια να είναι δυσλειτουργικοί αλλα και δυσαρεστημένοι με την παρούσα κατάσταση που βιώνουν. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση όπου ο πάσχων δεν μπορεί να καταλάβει ή καταλαβαίνει αρκετα αργότερα πόσο δυσλειτουργικό, μόνο η δυστυχισμένο τον έχει κάνει το άγχος του και οι συνεπειές του.

Μερικοί άνθρωποι βιώνουν την Γενικευμένη Αγχώδη Διαταραχή που χαρακτηρίζεται από υπερβολικές, ανεξέλεγκτες και συχνά παράλογες ανησυχίες που αφορόυν διάφορα καθημερινά θέματα. Άλλοι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με την Διαταραχή Πανικού που συνοδέυται πολλές φορές με την Αγοραφοβία. Αλλοί αγωνίζονται με την Κοινωνική Φοβία και αποφεύγουν καταστάσεις όπου ύπαρχει ο φόβος έκθεσης, αξιολόγησης ή κριτικής από τρίτους. Οι άνθρωποι με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή ασχολούνται συνέχεια με το φόβο επιμόλυνσης, βρωμίας, συμμετρίας των πραγμάτων καθώς και άλλα.

Τα καλά νέα είναι πως είτε έχετε περιστασιακό άγχος και έρχεστε αντιμέτωποι με σποραδικές αλλά ενοχλητικές κρίσεις άγχους ή μια διαγνωσμένη Διαταραχή Άγχους πάντα μπορείτε να κάνετε μικρά και εύκολα βήματα ώστε να το μετριάσετε και να το διαχειριστείτε.

1. Χαλαρωτική αναπνοή
• Πάρτε μια αναπνοή με τη μύτη
• Εκπνεύστε αργά κάνοντας στα χείλη σας ένα μικρό όμικρον, ενώ χαλαρώνετε τους μυς στο πρόσωπο, στο σαγόνι, στους ώμους και στο στομάχι σας
• Στόχος σας είναι να κρατήσετε την διάρκεια της εκπνοή σας όσο πιο πολύ μπορείτε

2. Ενεργοποιηθήτε

Αφιερώστε σταθερό χρόνο για τον εαυτό σας σε καθημερινή βάση. Ενα από τα πιο σημαντικά που μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε το άγχος σας είναι να κάνετε τακτική καρδιαγγειακή άσκηση. Ένα γρήγορο περπάτημα 30-60 λεπτά απευλευθερώνει συγκεκριμένες ορμόνες (ενδορφίνες) που οδηγούν σε μείωση άγχους καθώς αναδιοργανώνει τα νευρωνικά κυκλώματα και τα κάνει πιο ανθεκτικά στο stress. Έχει πιστοποιηθεί ερευνητικά πως ήπιας μορφής άσκηση 3 φορές την εβδομάδα δρά σαν αντικαταθλιπτικό.

3. Μείνετε συνδεδεμένοι με τους άλλους

Η κοινωνική συναναστροφή είναι ζωτικής σημασίας για την διαχείρηση του άγχους. Μιλώντας με τους άλλους μπορεί να σας κάνει καλό και να μπορέσετε να επιλύσετε με μεγαλύτερη ευκολία όσα σας απασχολούν.

4. Πείτε μια ενθαρρυντική δήλωση στον εαυτό σας

Συνήθως τείνουμε να επικεντρωνόμαστε στα αρνητικά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι στα θετικά γεγονότα της καθημερινότητας μας.

5. Αποδεχτείτε το άγχος σας

Εάν θέλετε πραγματικά να διαχειριστείτε αποτελεσματικά το άγχος σας, το κλειδί βρίσκεται στο να το αποδεχτείτε. Αυτό μπορεί να ακούγεται αντιφατικό αλλά η αλήθεια είναι ότι το άγχος από μόνο του δεν είναι το πραγματικό πρόβλημα. Αντ ‘αυτού είναι οι προσπαθειές μας στον έλεγχο και την εξαλειψή του. Η μη αποδοχή αυτών των ανεπιθύμητων εσωτερικών εμπειριών είναι η πραγματική πηγή του άγχους σας. Συνεπώς πράξτε με άγχος και παρακολουθείστε το.

6. Πρόκληση αγχογόνων/καταστροφολογικών σκέψεων

Όλοι έχουμε στιγμές όπου άθελα μας βασανιζόμαστε με άχρηστες σκέψεις και ανησυχούμε. Αυτές οι σκέψεις είναι συχνά μη ρεαλιστικές, ανακριβείς ή σε κάποιο βαθμό παράλογες. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι αρχικά να εντοπίσετε και ύστερα να σημειώνετε αυτές τις σκέψεις μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας (scheduled worry time). Έπειτα σκεφτείτε, πώς η συγκεκριμένη σκέψη επηρεάζει τα συναισθήματα και την συμπεριφορά σας.

7. Επικοινωνήστε με έναν ψυχολόγο-ψυχοθεραπευτή

Μερικές φορές το άγχος μπορεί να είναι δύσκολο να το διαχειριστεί κάποιος χωρίς επαγγελματική βοήθεια γιατί πολύ απλά δεν γνωρίζει τον κατάλληλο τρόπο. Όπως επισκέπτεστε τον καρδιολόγο εάν νιώσετε ενοχλήσεις στο στήθος σας έτσι θα ήταν λογίκο να επισκεφτείτε κάποιον ψυχολόγο εάν αισθάνεστε έντονο, επίμονο και μη διαχειρίσιμο άγχος. Η ψυχοθεραπεία σας βοηθάει να αλλάξετε μέχρι εκεί που εσείς θέλετε χωρίς να νίωθετε ότι χάνετε τον εαυτό σας. “Οι κακές συνήθειες δεν φεύγουν, απλά αντικαθίστανται από καλές”.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο στα social media:
Comments for this post are closed.